Ucuz kitap karşılaştırması yapan bir servis + kitap satan bir servis + kredi kartı ödemelerini yürüten bir servis bir araya getirilebilir. Yeni oluşan bu servise "Ucuz kitap satış servisi" adını verebiliriz. Yeni oluşan bu serviste görünmeyen birçok sorunu aşmak gerekiyor. Yeni servisin içinde yer alan üç özerk servisin kendine ait bilgi tabanları vardır. Bu bilgi tabanlarına göre yöntemler veya amaç (sonuç) fonksiyonları farklılık göstermektedir. Karmaşık servislerin bir araya getirilmesinde eğer ontolojiler kullanılmış ise servis bütünleştirme işi biraz daha kolay hale gelecektir. Servislerin bir araya gelmesinden önce servis aralarına arabulucu (mediation) katmanları eklenmelidir. Bu ara katmanlar bir servisteki bilgiyi diğerine çevirerek sistemin bir bütün halinde çalışmasını sağlamaktadır.
Arabulucu kavramını üç seviyede incelemek gerekiyor;
- Veri seviyesinde
- Fonksiyon seviyesinde
- Süreç seviyesinde
Üç seviye için ayrı ayrı arabulucular tasarlanabilir. Örnek olarak, bir servisin XML karmaşık tipinde gördüğü kitap parametresini diğer servis, ISBN dizi karakter şeklinde görebilir. Bu durumda arabulucu katman, XML karmaşık tipindeki kitap nesnesinden ISBN değerini (veya OWL class olarak tanımlanmış ise ISBN özelliğini) diğer servise aktarabilir.
Arabulucuların yer aldığı mimarilerde üç seviye mutlaka ayrı ayrı çözümlenmelidir. Servisler arası iletişimin bilgi tabanından ne kadar soyut halde tasarlanırsa, servisin güncellemelerden etkilenmesi az olacak ve servisin çalışmama ihtimali azaltılacaktır.
Servislerin bir araya getirilmesi ve çalıştırılması üzerine aranması gereken anahtar kelimeler;
"Semantic Web Service Architecture",
"Service Discovery, Service Engagement, Service Negaotiation, Service Constracts"
"Agent based sementatic web service"